Waarom jij jouw Founder Story wilt kennen
Of je nu een startup leidt, een groeiende scale-up runt of aan het roer staat van een grote organisatie, één van de krachtigste middelen naar meer impact is jouw founder story. Punt. Na het neerzetten van meer dan 20 personal brands kan ik je vertellen dat een founder story eigenlijk zoveel meer is dan onderschatte tool. Let me explain.
De onderschatte kracht van jouw verhaal
Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen dat wij leven in een (online) wereld waarin de term 'Founder Story', 'Personal Branding' en 'Thought Leadership' als lege blikken bier tijdens een slechte voetbal wedstrijd naar je hoofd worden gegooid.
Wat mij betreft zijn die termen leeg omdat zij vanuit Marketing perspectief vooral worden gebruikt om conversie te verhogen. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet vies van een hoge conversie. Helemaal niet zelfs. Het ding is alleen dat de wereld in veel gevallen niet beter wordt van hogere conversies.
Waar de wereld wél beter van wordt, als je het mij vraagt, zijn:
Leiders en pioniers met een doordacht gedachtegoed richting die impact;
waaruit verhalen met inhoud ontstaan;
waardoor er content wordt gemaakt vol waarden;
en daarmee de online wereld bijdraagt aan de wereld van morgen.
Oftewel, het zijn manieren waarmee Personal Branding, Thought Leadership én Founder Stories worden gebruikt als guidelines naar impact. Het zijn de frameworken vol manieren om bewegingen in gang te zetten naar de wereld die morgen nodig heeft.
Jouw Founder Story is één van de belangrijkste pilaren in een effectieve, sterke en opvallende personal branding strategie. Dus, hoe schrijf en vertel je dat verhaal op een manier waarbij jouw missie volledig tot zijn recht komt én die anderen inspireert om zich bij jouw missie aan te sluiten?
Om je alvast op weg te helpen ga ik je meenemen in hoe jij vandaag nog de elementen van je eigen Founder Story verder kan uitschrijven.
De belangrijkste elementen van jouw founder story
Pak een vel papier of open een nieuw leeg blad in je favo digitale omgeving. Laten wij beginnen bij het begin:
1. Je why
Waarom doe jij wat je doet?
De kern van je founder story is jouw motivatie. Je why. De reden waarom jij (bijna elke ochtend) je bed uit springt. Mensen willen niet alleen horen wat je doet, maar vooral waarom je het doet. Waarom durfde je het avontuur aan en begon je met je bedrijf? Was er een specifiek moment, een persoonlijke ervaring of een diepere overtuiging die je inspireerde?
Door verhalend te vertellen over jouw persoonlijke drijfveren is het ineens een stuk makkelijker om met je te verbinden. Ik, als lezer, kan dan je passie voelen en begrijpen waarom jouw missie zoveel meer is dan euro's verdienen en ego's laten groeien.
Wat kan je doen:
→ Starten aan een tijdlijn waarin je alle momenten opsomt en uitschrijft die bepalend zijn in het ontdekken van je missie.
→ Stel jezelf eens 7x keer achter elkaar de 'waarom' vraag wanneer je de eerste keer hebt opgeschreven waarom je doet wat je doet. Vaak zijn dat de mooie aanvullingen.
2. Je uitdagingen
Jouw f*ck ups & lessen zijn van grote waarden
Veel ondernemers schreeuwen vanaf boven aan de berg: "KIJK HOE FANTASTISCH HET UITZICHT HIER IS". Jij en ik weten allebei dat de weg daarna toe zeer waarschijnlijk verre van alleen fantastisch is geweest. De obstakels en de uitdagingen: daar zit een grote onderschatte waarde en de herkenbare connectie.
Door eerlijk te delen over de hindernissen die je hebt overwonnen of sterker nog, aan het overwinnen bent, zorgen voor een verbinding die vaak meer oplevert dan de foto van fantastische uitzicht.
Wat kan je doen:
→ De tijdlijn verder aan vullen met de grote f*ck ups je hebt gemaakt en welke beren je hebt geknuffeld.
→ De belangrijkste momenten verder verhalend uitschrijven en meenemen in je Founder Story. Een sterk verhaal toont zowel de hoogte- als dieptepunten.
3. Jouw 'aha'-momenten
De belangrijke keerpunten waardoor je staat waar je vandaag staat
Iedere ondernemer heeft van die momenten waarop alles op zijn plek lijkt te vallen. Misschien was er een bepaalde deal, een partnerschap of zelfs een klantgesprek dat je perspectief volledig veranderde. Wat waren voor jouw die belangrijke sleutelmomenten?
Dit zijn de tastbare momenten op je reis waar mensen zich vervolgens zelf een beeld bij kunnen vormen. Deze keerpunten zijn vaak de meest inspirerende momenten en geven diepgang aan je verhaal.
Wat kan je doen:
→ De tijdlijn verder aanvullen met die 'Aha'-momenten
→ De belangrijkste momenten verder verhalend uitschrijven en meenemen in je founder story. Weet je nog waar je was? Wat je dacht? Wat je voelde? Wat je toen hebt gedaan? Wie er bij je was? Hoe je de situatie hebt aangepakt? Probeer zo goed mogelijk het gevoel te pakken op papier.
4. Jouw Waarden
Wat Drijf Jouw Onderneming?
Welke waarden zijn de fundering van jouw bedrijf? Waarden zijn het fundament van je bedrijf en vormen daardoor de rode draad in je verhaal. In de ideale vorm vertel je over de waarden zonder ze te benoemen. Vertel waarom ze belangrijk voor je zijn, hoe ze jouw beslissingen beïnvloeden en hoe het naar voren komt in je manier van doen.
"Show them, don't tell them" is hierin het allerbelangrijkste. Iedereen kan roepen dat zij duurzaamheid boven aan hun waarden hebben gezet. Dat maakt nog niet dat het geloofwaardig is. Aan jou de taak om de verhalen te vertellen die die waarden weerspiegelen.
Wat kan je doen:
→ Een lijstje maken van die belangrijke waarden
→ Per waarden verhalen verzamelen (door het ook bij je team op te vragen) die die waarden weerspiegelen in jouw manier van ondernemen.
5. Jouw Visie
Blik naar de wereld van morgen
Een founder story stopt niet bij het heden. Ik wil voelen waar je heengaat. Sterker nog, er is een flinke kans dat jouw grootste impact ligt in de toekomst. Dus, welke elke ambities heb je voor de toekomst, en hoe denk je jouw impact + het bedrijf nog groter te maken?
Dit hoeft zeker geen perfect uitgewerkt plan te zijn. Juist niet. Het delen van jouw visie voor de komende jaren kan anderen inspireren om mee te bouwen aan die toekomst.
Wat kan je doen:
→ De volgende zin afmaken: Ik ben klaar met werken wanneer... Hier vul je natuurlijk niet 1 miljoen op de bank in. Hier schets je het eindresultaat van de impact die jij met je bedrijf aan het maken bent.
→ De wereld schetsen in een manifest kan een mooi beeld geven van wat je doet, waarom je dat doet, waar je heen wilt en hoe je dit gaat doen.
6. Toon jouw impact
Opscheppen is toegestaan
In de wereld van impactondernemen is het essentieel om te laten zien wat je hebt bereikt. Ik blijf 'm herhalen voor je: show them, don't tell them. Verweef in je verhaal de tastbare resultaten en laat zien hoe jouw bedrijf de wereld verbetert in cijfers. Mensen willen niet alleen horen over je idealen. Mensen willen ook weten, zien en dus voelen hoe én of je die waarmaakt.
Dit kunnen concrete cijfers zijn – zoals hoeveel producten je al hebt verkocht, hoeveel mensen je hebt geholpen of hoeveel CO2-uitstoot je hebt verminderd. Meetbare resultaten geven jouw verhaal kracht en geloofwaardigheid.
Wat kan je doen:
→ Kijk naar het overzicht wat je tot nu toe hebt gemaakt en ga na hoe je dit kan laden met cijfers en bewijst.
→ Tegenwoordig geloof ik ook juist in het delen van de financiële cijfers. Impact gaan wij niet kunnen maken zonder de benodigde knaken.
Voor wanneer die alles als teveel voor nu voelt
Mochten al deze punten je volledig overwhelmen, helpen de volgende 3 vragen je waarschijnlijk al om verhaal te gaan aanscherpen:
→ Welke elementen van mijn reis moeten voor mij écht centraal staan in mijn verhaal?
→ Wat wil ik dat mensen zich herinneren?
→ En hoe kan ik mijn publiek deze week nog uitnodigen om deel uit te maken van de verandering die ik wil zien?
Als je impact te maken hebt, is je verhaal een sterke verbindende manier om dit te versnellen.
Jouw founder story is dus zoveel meer dan een marketingtool; het is een manier om verbinding te maken met mensen, om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen en om anderen te inspireren om zich bij jouw missie aan te sluiten.
Hierin het is allerbelangrijkste altijd (!!) dat het voelt als jou. Dat verhaal het liefst 1-op-1 weerspiegelt wie jij bent. Dat maakt het wellicht net iets lastiger, maar volledig de moeite waard. Believe me on that one.
Je founder story is een work in process en hoeft zeker niet gelijk perfect te zijn. Vergeet dat niet. En mocht je er niet uit komen: mijn digitale deur staat voor je open. Ik geef je graag een zetje in de goede richting zodat je weer door kan.
👋 Ola ola! Ik ben Myrth, co-founder van dipiti. Zo’n vier keer per week deel ik over thought leadership, personal branding & impact. Gezellig als je mij volgt op dit bizarre avontuur 🔔